10.07.2018

Tuulilasivahinkojen tilastoissa piikki maalis- ja huhtikuussa

Ehkäise iskemät – pidä turvaväli

Tiellä ropisevat irtokivet ja renkaista irtoavat nastat aiheuttavat tuulilaseihin säröjä ja halkeamia – eniten tuulilasivahinkoja tapahtuu kevätkuukausina.

LeasePlan Finland Oy:n vahinkotilastojen mukaan maalis- ja huhtikuussa tapahtuu merkittävä osa koko vuoden tuulilasivahingoista. Vuosien 2012-2016 tarkastelussa on huomioitu sekä tuulilasien vaihdot että tuulilasien korjaukset kuukausittaisten keskiarvojen mukaan. Alla olevassa graafissa maalis-, huhti- ja toukokuut on värjätty oranssilla: näiden kuukausien lasivahinkojen määrät ovat selvästi muita kuukausia korkeammat.

Pääsyy tuulilasivahinkoihin ovat sulaneilla teillä ropisevat irtokivet ja talven aikana renkaista irronneet nastat. Nastat irtoavat renkaista helpommin, kun alustana on kuiva asfaltti.

– Kun renkaan lamellien väliin tarttunut kivi irtoaa renkaan pyöriessä, se lähtee liikkeelle melkoisella nopeudella, ja aiheuttaa osuessaan särön tuulilasiin. Ajan mittaan – tai joskus välittömästikin – särö laajenee halkeamaksi, selvittää vakuutuspäällikkö Mika Väisänen LeasePlanilta.

Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään jopa 30 prosenttia kantavasta korirakenteesta. Ehjä tuulilasi toimii merkittävänä osana auton turvarakennetta. Kolaritilanteessa se voi pelastaa matkustajat katon painumiselta kasaan tai auton etuosan runkorakenteiden painumiselta matkustamoon.

 

Paras keino tuulilasin ehjänä pitämiseen on riittävän turvavälin pitäminen. Turvaväliä kannattaa pidentää erityisesti routavaurioisilla teillä sekä tietyömailla irtokivien vuoksi. Turvavälin pitäminen säästää myös auton keulaa kiveniskuilta.

Kiveniskemät kannattaa korjauttaa pikaisesti, sillä pieni vaurio laajenee tuulilasissa isoksi halkeamaksi yllättävän nopeasti. Pienen vaurion korjauksesta voi tulla moninkertaisesti kalliimpi, jos tuulilasi joudutaan vaihtamaan. Uusissa autoissa tuulilasi voi olla varustettu muun muassa lämmityksellä tai kameralla – tällöin korjausrupeamasta tulee hintavampi. Usein auton vakuutus kattaa lasin korjauksen, kuten LeasePlanin tarjoamassa vakuutuksessa.

Ensiavuksi pieneen kiveniskemään toimii tarkoitukseen valmistettu tarra – tai tavallinen teippi. Tarkoituksena on ehkäistä veden tai lian pääsy säröön, jotta lasiin ei syntyisi halkeamaa. Teippi ei kuitenkaan korvaa itse särön korjausta vaan korjaus tulee silti teettää mahdollisimman pian.

Uusimmat artikkelit

  • Hyödyllistä lukemista

    Autolasin korjaukset ja vaihdot Lahdessa

    Lue lisää
  • Hyödyllistä lukemista

    REPORTAASI: Laitilan Pilkingtonilla tuulilasien valmistus on puhdasta käsityötä

    Lue lisää
Kaikki artikkelit